De waarde van een domein
E-waarderingsmodel ©

De waarde van een bepaald domein is niet eenvoudig te bepalen. Een aantal factoren is hierop van invloed. Afhankelijk van branche en doelgroep, kan een bepaalde domeinnaam veel waarde hebben of juist niet.

De factoren die van invloed zijn zijn onder meer exclusiviteit, eenvoud, logica en relevantie. Een makkelijk te onthouden en eenvoudige domeinnaam heeft bijvoorbeeld al een positief effect op het bezoekersaantal. Een domeinnaam als www.financieel.nl zal meer bezoekers genereren dan www.hypotheken.adviesburojanssen23.nl. een domeinnaam moet dus eigenlijk zo kort mogelijk zijn. Maar ook een logisch gekozen, relevante naam zorgt er voor dat deze makkelijk te onthouden is en zal daarom meer bezoek genereren.

Zo zal de naam www.kinderboerderij.nl sneller en makkelijker te onthouden zijn dan www.dierenopdepolderstraat12.nl. Een exclusieve, unieke naam is een belangrijke factor die de waarde van een domein verhoogt.

Naast deze factoren speelt ook de eerste extensie van een domein een rol in de waardebepaling. De ".nl" extensie is waardevoller dan de .net, .to of .nu extensie.

Een leidraad voor het bepalen van de waarde voor een domein is ons E-waarderingsmodel © voor domeinnamen, waarvan u hiernaast een korte toelichting kunt vinden.

Het bepalen van de waarde van een domein is niet eenvoudig. Om die vraag te beantwoorden, kan ons e-waarderingsmodel © worden gebruikt. Dit model bestaat uit drie onderdelen: de drie E's. Iedere E is afzonderlijk belangrijk voor de waardebepaling. Wel dienen de drie E's in combinatie met elkaar bekeken te worden.

1. Eenvoud
Zoals eerder al is aangegeven zijn eenvoudige, korte namen beter dan lange, ingewikkelde namen. Korte namen zijn makkelijker te onthouden en te spellen, waardoor ze ook eenvoudiger te gebruiken zijn. Hoe korter de domeinnaam, hoe groter de waarde.

2. E-business
Wanneer een domeinnaam een groot aantal bezoekers kan genereren, is deze van grote waarde. Hoe groter de vindbaarheid van een site (dit vloeit voor uit de eenvoud van de naam), hoe groter het aantal bezoekers en hoe eerder een domein uit een zoekmachine wordt gevonden. Bovendien zoeken gebruikers eerder op algemene dan op specifieke namen.

3. Extensie
De ".nl" extensie is met het oog op de focus op de Nederlandse markt het meest waardevol. Bij iedere op de Nederlandse markt gerichte ondernemer zal de voorkeur uitgaan naar een .nl domein. Als gevolg hiervan zijn de meest interessante .nl domeinen inmiddels vastgelegd en is het moeilijk een goede .nl domein te bemachtigen. De .nl extensie verhoogt dus de waarde van een domeinnaam.

Afhankelijk van de kwaliteit van een domein kan een prijs dus uiteenlopen van enkele honderden euro's tot duizenden euro's. Het exclusieve domein www.voetbal.nl is bijvoorbeeld verkocht voor 500.000 euro. Maar natuurlijk is niet ieder domein zo exclusief als voetbal.nl.

"Exclusiviteit, eenvoud, logica en relevantie zijn de voornaamste factoren die een rol spelen bij de waardebepaling van een domein."